هفت راه برای ساخت یک مدل درآمد استارتاپی موفق

هفت راه برای ساخت یک مدل درآمد استارتاپی موفق

 

شاید بهترین راه برای سالم سازی استارت اپ شما از نظر مالی  ، توسعه یک مدل درامدی باشد. یک مدل درامدی مطالعه شده و معتبر و قابل استناد زمینه را برای سرمایه گذاران مستعد فراهم میکند.

شما برای تهیه ی یک مدل درامدی بی نقص چه میکنید؟ در ابتدا باید بدانید و یافت کنید از چه قسمت هایی میتوان انتظار درامد زایی داشت. اگر هنوز به درامدزایی نرسیده اید باید مدل درامدی ای بسازید که پیش بینی درامد شما نیز در ان لحاظ شده باشد. پیش بینی درامدی از یکی از این دو روش میتواند اتفاق ببیفتد: ارقام خود را از بالا به پایین پیش بینی کنید ویا پیش بینی های خود را از پایه به بالا طراحی کنید

 

پیش بینی از بالا به پایین قطعا مدل های واقعی و حقیقی را نشان نمیدهد .اما با این وجود مهم است که به سرمایه گذاران نشان دهید کی جذب سرمایه میکنید. پیش بینی از بالا به پایین با محک زدن حجم کل بازار آغاز میشود و سپس با اندازه گیری هدف خودتان در مقایسه با ان بازار ذکر شده. از اینجا شما سهمی که بدست خواهید اورد را بر روی یک  مدل توپ آماری مدل سازی را پیش بینی خواهید کرد که نشانگر پتانسیل درامدی شماست.

 

اقدام بهتر این است که طراحی از پایه به بالا انجام دهید. برای اینکه این کار را انجام دهید ابتدا در نظر بگیرید که چه فاکتور هایی بیشترین تاثیر را بر روی درامد شما در طی یک سال و اندی بعدی خواهد داشت. سپس ارزیابی کنید چقدر باید هزینه کنید تا به درامد و اهداف توسعه خود برسید و همینطور نکات کلیدی درامد زایی شما چیست.این به شما پیش فرضی برای کنترل مراحل استخدام و عملا تعداد نیروی لازم و نقاط عطف پیشرو میدهد.

 

ما به مشتری ها و مراجعه کنندگان بسیاری در رابطه با مراحل توسعه مدل درامدیشان کمک کرده ایم با در نظر گرفتن تجربه مان این هفت مورد کلیدی برای ساختن یک مدل کارامد مناسب است:

 

1.مناسب ترین استارتاپ و تخصص را برگزینید

 

ممکن است شما مدل تکنولوژی قوی ای به همراه کارمندان باهوش و توانایی به عنوان مهندسین کار در اختیار داشته باشید. وهمینطور ممکن است دقیقا بدانید در چه مرحله ایی از تحقیق و توسعه قرار دارید و به کدام سمت میروید. از این موضوع به شکلی بهره ببرید که چه مدل درامدی بهترین خروجی را برای شما دارد.

طرح های درامدی شما ممکن است بنا به مدل کسب و کارتان خطی و یا نمایی باشد. برای اثبات الگوی درامدیتان شما نیاز به ساخت مقیاس دارید یا در ابتدا باید یک مدل کوچکتری بسازید و بسنجیدش تا ریسک ضرر مالی را کاهش دهید.بهترین مدل مدلی است که از زحمت های توسعه ای شما حمایت کند.

 

2.چهارچوبی که نمایش دهنده ارزشهایتان باشد بسازید

 

تفاوت های سرویس های شما و یا محصولات شما از رقبایتان چیست؟ مدل درامدی شما میبایست ارزش های بخصوص شما که مختص خودتان است را نمایان کند. به طور مثال ارائه دادن خدماتی که شما را متمایز میسازد برای افراد متقاضی خود یک موولفه فروش بخصوص است.

 

3.مدل درامدی بسازید که به شما کمک میکند سرمایه گذاران مناسب را جذب کنید

 

شما میتوانید با انتخابهای توسعه دهنده که میتواند به  سرمایه گذاران نشان دهید ارزش سرمایه گذاری را دارید خود را تقویت کنید. با استراتژی باشید: توجهتان را بر روی سرمایه گذارانی که از نظر فرهنگی و شرایطی مناسب هستند و برای بلند مدت ماندن برنامه دارند متمرکز کنید.به دنبال سرمایه گذارانی باشید که صبور هستند تا نتایج کار را در بلند مدت ببینند.

 

4.طراحی ها را به مدت زمان منطقی محدود کنید

 

سرمایه گزاران از شما خواهند پرسید که کی توقع درامد زایی داشته باشند؟آنها میخواهند بدانند که اهداف کوتاه و بلند مدت شما چیست؟و همینطور میخواهند بدانند چه زمانی cashflow  شما مثبت خواهد شد.طرح های درامدی که شما استفاده میکنید که سرمایه گذاران را فرا بخوانید اغلب از مدل درامدی شما استخراج میشود.

بسیار وسوسه انگیز است که بخواهید طرح درامدی سالها جلوتر را نیز طراحی کنید.اما دقیقا شبیه پیش بینی وضع هواست.اگر بیش از حد جلو بروید پیش بینی های شما غیر قابل استناد خواهد شد.طرح های خود را در بازه 12 تا 24 ماه محدود کنید.

 

5.مدل درامدی شما static  (ایستا) نیست

 

در طول زمان مدل شما احتمالا تغییر میکند حتی اگر اقدامات اصلی شما وموضع شما عملا همچنان ثابت مانده باشد و حق انتخاب مدل عملا با شماباشد. به عنوان یک کمپانی که خدماتی ارائه میدهد به عنوان مثال شما میتوانید حق اشتراکی ارایه دهید. خود را در گوشه ای منزوی و موظف به عمل کردن فقط به یک عملکرد نکنید. اگر آن مدل تاثیر چندان و مثبتی بر روی عملکرد کسب و کار شما ندارد .ان را به تناسبی که میخواهید تغییر دهید و به موازات ان پیش بینی مالیتان را به روز رسانی کنید .

 

6.متغیر هایی که حرفه و کسب و کار شما را هدایت میکند را بیابید

متغیر هایی که برای کسب و کار شما حائز اهمیت هستنند به همراه مرحله ای که کار شما در ان قرار دارد تغییر میکند. اما فارغ از اینکه در کدام مرحله قرار دارید به متغیر هایی بپردازید که بیشترین تاثیر را بر روی درامد شما دارد. اطمینان حاصل کنید متغییر های گسسته و مختلفی دارید که بتوانید هر کدام انها را جداگانه بشمارید.برای هر متغییر ورودی ها را بررسی کنید و در رابطه با مبانی اولیه تحقیق کنید تا بتوانید مسیر پیشرفت هر کدام را در طی مدت ارزیابی کنید.یک راه مناسب برای محدود کردن و تحت نظر داشتن هر متغییر و اینکه چگونه هر کدام بر درامد تاثیر میگذارد این است که انها را بر روی نمودار حساسیت رسم کنیم.این نشان خواهد داد که تغییرات چگونه بر روی انها تاثیر میگذارد و درامد را در نهایت تغییر میدهد.

 

  1. محدود کردن متغییر ها

 

مدیریت خطر پذیر با پیدا کردن و مطالعه کردن فاکتور های اصلی خطر زا اغاز میشود تا بتوانید انها را نشانه گزاری کنید.سعی نکنید موارد را زیر سیبیلی رد کنید و نادیده بگیرید و یا مخفی کنید چرا که سرمایه گذااران در هر صورت اسرار شما را خواهند فهمید. محدود کردن متغییر ها شفافیت را افزایش میدهد. اعتماد بنفس سازی میکند. و سطح درک متقابل شما و سرمایه گذارتان را ارتقا میدهد.

 

وقتی در مورد مدل سازی درامدی صحبت میکنیم انتخاب های بسیار مختلفی وجود دارد.اما اینکه هیچ کدام را انتخاب نکنید جزو گزینه ها نیست چرا که یکی از شروط اولیه و لازم هر استارتاپ است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده اند.پر کردن این فیلد ضروری است *